Betaal ik altijd Nederlandse btw bij import uit Duitsland?
Nee. Bij een gebruikte auto die ouder is dan 6 maanden én meer dan 6.000 km heeft gereden, betaalt een particulier geen extra Nederlandse btw vanwege de import. Bekijk de voorwaarden bij wanneer een importauto nieuw is voor de btw.
Is een auto van 8 maanden met 4.000 km gebruikt?
Nee. Omdat de auto niet meer dan 6.000 km heeft gereden, geldt hij nog als nieuw of bijna nieuw voor de btw. Zie de btw-classificatie.
Kan ik btw aftrekken op een Duitse marge-auto?
Nee. Op de margefactuur staat geen afzonderlijk btw-bedrag. Daardoor kun je geen aanschaf-btw als voorbelasting aftrekken. Bekijk het verschil tussen een btw-auto en marge-auto.
Waar geef ik een zelfstandig geïmporteerde zakelijke btw-auto aan?
Bij een verwerving binnen de EU bereken je de Nederlandse btw in rubriek 4b. Je trekt deze btw, voor zover toegestaan, af in rubriek 5b. Zie de uitleg voor de zakelijke koper.
Hoe werkt de btw bij een btw-auto via DTC Import?
Je ontvangt een factuur met Nederlandse btw. Heb je als ondernemer recht op btw-aftrek, dan kun je deze volgens de normale fiscale regels verrekenen. Je hoeft de buitenlandse btw-afhandeling niet zelf te regelen.
Moet een particulier met een bijna nieuwe auto zelf btw-aangifte doen?
Bij zelfstandige import wel. Een particulier gebruikt daarvoor het aparte formulier voor nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen. Bekijk de uitleg voor particuliere kopers.
Financier je de importauto via DTC Import, dan hoef je de buitenlandse btw-afhandeling en importprocedure niet zelf uit te voeren.
Is woon-werkverkeer zakelijk voor de btw?
Nee. Voor de btw geldt woon-werkverkeer als privégebruik. Dit kan daarom meetellen bij de btw-correctie voor privégebruik.
Is btw hetzelfde als bpm?
Nee. Btw ziet op de levering en het gebruik van de auto. Bpm hoort bij de aanvraag van een Nederlands kenteken en wordt na de RDW-keuring aangegeven.
Via DTC Import worden de bpm-aangifte en -afdracht volledig geregeld.
Kan een Duitse verkoper tijdelijk Duitse btw als borg vragen?
Bij zelfstandige import kan een verkoper een btw-borg afspreken totdat voldoende bewijs voor de belastingvrije levering beschikbaar is. Leg de voorwaarden vast zoals beschreven bij de zakelijke aandachtspunten.
Bij een btw-auto via DTC Import hoef je deze buitenlandse borgprocedure niet zelf te regelen.